Nieuwe huurder

Gefeliciteerd met je nieuwe woning! We hopen dat je je snel thuis voelt. Op deze pagina vind je veelgestelde vragen voor nieuwe huurders. Hier vind je alle informatie over huren bij TBV Wonen. Heb je toch nog een vraag? Bel ons dan op 013-5940594.

Veel gevraagd over Nieuwe huurder

Zijn er extra kosten waar ik rekening mee moet houden bij de eerste verhuurnota?

Algemeen

Nee er zijn geen extra kosten, ook geen borg.

Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

In de meeste gevallen kies je zelf een leverancier voor gas en/of elektriciteit.

Woon je in een woning met een Warmte Koude Opslag (WKO) installatie of stadsverwarming? Dan kun je de leverancier niet zelf kiezen.

Ik ben niet tevreden over de oplevering van mijn nieuwe woning. Waar kan ik terecht?

Algemeen

Dat is vervelend. Neem hiervoor contact op met de mutatie opzichter. Dat doe je door te bellen naar 013-5940594 of stuur een e-mail naar: verhuur@tbvwonen.nl.

Ik heb een afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Wat gebeurt er tijdens deze afspraak?

Algemeen

Samen met de verhuurconsulent loop je door de woning. De verhuurconsulent heeft een staat van aanvaarding van de woning bij. Hierop staan de foto's van de woning. Deze staat van aanvaarding moet je ondertekenen. Daarna krijg je de sleutels van de verhuurconsulent.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Je krijgt de eerste huurnota als we je uitnodigen voor het tekenen van de huurovereenkomst en de sleutel. De eerste huur moet je betalen vóór de sleuteloverdracht of kun je tijdens de overdracht per pin aan ons betalen.

Ik huur een woning bij jullie. Hoe zit het met de inboedelverzekering?

Algemeen

De inboedelverzekering moet je zelf regelen. Het is niet verplicht, maar wel verstandig er een af te sluiten. Anders is jouw inboedel niet verzekerd, ook al beschadigt deze buiten je eigen schuld om.

Let er op dat je een inboedelverzekering met huurdersbelang afsluit. Huurdersbelang zijn alle veranderingen, verbeteringen of uitbreidingen die je - voor eigen rekening - hebt aangebracht in je huurwoning. Ook de veranderingen die je tegen betaling hebt overgenomen van de vorige huurder vallen onder dit huurdersbelang. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een parketvloer, een niet standaard keuken of badkamer, maar ook schilderwerk en behang.

TBV Wonen heeft deze dingen niet verzekerd. Het is dus verstandig dit zelf te regelen.

Kan ik een plattegrond krijgen van mijn woning?

Algemeen

Ja, dat kan. Stuur hiervoor een e-mail naar verhuur@tbvwonen.nl. De afmetingen op een plattegrond kunnen afwijken van de echte situatie. Meet de woning na voordat je gordijnen, vloerbedekking en andere zaken bestelt.

Ik wil de afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning verplaatsen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

Neem hiervoor rechtstreeks contact op met je verhuurconsulent of stuur een e-mail naar verhuur@tbvwonen.nl

Ik wil graag een betalingsregeling voor mijn eerste verhuurnota. Kan dat?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk. Wel kun je soms voor de lopende huur van je oude woning een betalingsregeling afspreken.

Ik heb een afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Hoe lang duurt deze afspraak?

Algemeen

Ongeveer een half uur.

Welke gegevens moet ik vermelden bij het overmaken van de eerste verhuurnota?

Algemeen

Dat staat in de uitnodigingsbrief/mail voor het tekenen van de huurovereenkomst.

Wat kan ik doen bij schade aan mijn spullen?

Algemeen

Neem contact op met je eigen verzekeringsmaatschappij. Dit kan alleen als je een inboedelverzekering hebt afgesloten.

Ik huur een woning van jullie. Moet ik een opstalverzekering afsluiten?

Algemeen

Nee. Deze is door ons geregeld. Een huurder kan geen opstalverzekering afsluiten. Dat kan alleen als je eigenaar van de woning bent.

Wanneer teken ik de huurovereenkomst voor mijn nieuwe woning?

Algemeen

Nadat jij de woning hebt geaccepteerd, wij akkoord zijn en de woning aan je toewijzen, krijg je meer informatie over de sleuteloverdracht en de ondertekening van de huurovereenkomst.

Wij gaan samenwonen. Moeten we allebei aanwezig zijn bij de sleuteluitgifte?

Algemeen

Ja, als jullie namen allebei op de huurovereenkomst staan en je de huurovereenkomst tijdens de sleuteluitgifte nog moet tekenen.

Wanneer jullie namen allebei op de huurovereenkomst staan en je tekent deze vooraf digitaal via ons klantportaal (pas mogelijk vanaf eind september 2024) dan moet in ieder geval 1 van beiden aanwezig zijn bij de sleuteluitgifte. 

Hoeveel sleutelsets ontvang ik bij de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Dit verschilt per woning. Je krijgt minimaal drie sleutels voor de eigen woning, 3 sleutels voor de algemene toegangsdeur (indien van toepassing) en twee sleutels voor de postkast (indien van toepassing).

Wanneer krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Op de dag dat je contract ingaat, krijg je de sleutels.

Ik kan zelf niet aanwezig zijn bij de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Mag iemand anders namens mij aanwezig zijn?

Algemeen

Ja, je kunt een familielid, vriend of kennis machtigen. Bespreek dit vooraf met de verhuurconsulent van TBV Wonen. De gemachtigde persoon kan dan namens jou de sleutels ontvangen. Deze persoon moet zich legitimeren (met paspoort, rijbewijs of id-kaart).

Wat moet ik meenemen naar de afspraak voor de sleuteluitgifte?

Algemeen

Als je de eerste verhuurnota hebt overgemaakt, neem dan het bewijs van je betaling mee.

Ben ik verplicht om een aansprakelijksheidsverzekering af te sluiten als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

Dat beslis je zelf. Wij raden je wel aan een aansprakelijksheisverzekering af te sluiten. Anders moet je schade - waar je aansprakelijk voor bent - uit eigen portemonnee betalen.