Brandgang en galerij

Samen met je buren ben je verantwoordelijk voor het vrijhouden en netjes houden van de brandgang of galerij. Dit zorgt voor een verzorgde en veilige buurt.

Hieronder vind je informatie over (het onderhoud van) de brandgang en galerij.

Veel gevraagd over Brandgang en galerij

Wie is er verantwoordelijk voor onderhoud van de brandgang?

Algemeen

De huurder is verantwoordelijk voor onderhoud van de brandgang.
Dit betekent dat je:
- de brandgang moet vrijhouden van bijvoorbeeld vuil(nis)
- regelmatig onkruid moet verwijderen tussen de tegels
- de brandgang moet schoonhouden/vegen

De brandgang kan op grond van TBV Wonen liggen of op grond van de gemeente. Indien de brandgang van TBV Wonen is, zijn wij verantwoordelijk voor reparatie of vervanging van bestrating in de brandgang. Wil je hiervoor een reparatieverzoek indienen, dan kan je dit dag en nacht melden via Mijn TBV Wonen .
Wil je liever bellen?, neem dan van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur contact op via 013-5940555.

Wat doen jullie met spullen op de galerij/algemene ruimte of in de brandgang die daar niet horen?

Algemeen

Probeer eerst zelf je buurman/buurvrouw hierop aan te spreken. Vaak helpt een goed gesprek. Weet je niet van wie de spullen zijn of helpt een gesprek niet? Neem dan contact op met de complexbeheerder van TBV Wonen. Wanneer de complexbeheerders zelf spullen ziet staan die daar niet horen, dan spreken zij bewoners hierop aan.

Mijn lamp is kapot. Wordt deze door TBV vervangen?

Algemeen

Heb je zelf de lamp (het armatuur) opgehangen? Dan moet je zelf de lamp vervangen als deze kapot is. Is de lamp van TBV Wonen of zit je bij het lampenfonds? Meld dan via Mijn TBV Wonen dat de lamp kapot is. Geef ook door bij welk huisnummer de kapotte lamp hangt.

Hoogbouw:
- Woon je in hoogbouw en zit je in het lampenfonds? Dan wordt de kapotte lamp door TBV Wonen vervangen.

Laagbouw/brandgang:
- Woon je in hoogbouw en zit je in het lampenfonds? Dan wordt de kapotte lamp door TBV Wonen vervangen.
- Ben je niet aangesloten bij het lampenfonds? Dan moet je de lamp zelf (laten) vervangen. Je kunt je wel aanmelden voor het lampenfonds. Het armatuur of het binnenwerk wordt wel door TBV Wonen vervangen.

Laagbouw, bij voordeur of achterdeur:
- Heeft TBV Wonen het armatuur geplaatst? Dan zorgt TBV Wonen voor het onderhoud van het armatuur en binnenwerk.
- Is de lamp kapot? Dan moet je zelf de lamp vervangen. TBV Wonen kan dit tegen een vaste prijs voor je doen.
- Voor lampen bij de voordeur of achterdeur van een grondgebonden woning kun je NIET deelnemen aan het lampenfonds.

Let op: Deze regels zijn door onze advocaat gecontroleerd en goedgekeurd. Eerder hadden we een coulanter beleid, waarbij we lampen gratis vervingen.

Ik ben de enige die de brandgang onderhoudt. Wat kan ik doen?

Algemeen

De afspraak is dat bewoners hun eigen achterpaden onderhouden. Als jouw buren dit niet doen, neem dan eerst contact op met je buren om tot een afspraak te komen. Kom je er samen niet uit? Neem dan contact op met de complexbeheerder van TBV Wonen.

De galerij, lift of algemene ruimte in mijn appartementencomplex wordt niet goed schoongemaakt. Waar meld ik dat?

Algemeen

Dit meld je bij je complexbeheerder van TBV Wonen. Zijn/haar contactgegevens hangen in de algemene ruimte van jouw appartementencomplex.

Een bewoner heeft zijn/haar scootmobiel geparkeerd op de galerij. Mag dat?

Algemeen

Nee, het is niet toegestaan om een scootmobiel te parkeren op de galerij omdat dat een onveilige situatie veroorzaakt. Scootmobielen parkeer je op de plek die is afgesproken met de complexbeheerder. Dat is per gebouw verschillend.